Jak zařídit domácí pracovnu vol. 2

Datum článku: 1.6.2018

Práce z domu je čím dál více oblíbenější formou zaměstnání, jak zaměstnanci, tak i zaměstnavateli. Jak však domácí prostory správně a funkčně zařídit pro výkonnou práci?

Domácí pracovna už nebývá odsunuta do skrytého koutku nebo do malé vestavěné skříně. Se zvyšováním počtu lidí pracujících z domova, se stává domácí pracovna významným prostorem, ať už ve velkém domě nebo v malém bytě. Protože obvyklá domácí pracovna zahrnuje PC, tiskárnu a připojení k internetu, malý pracovní stůl a židle v koutě už nestačí. Ať už používáte svoji pracovnu k placení účtů nebo k vedení firmy, vždy je potřeba pár základních věcí. Zde naleznete pár tipů, jak si zařídit doma pracovnu, která bude fungovat tak, jak potřebujete.

Domácí pracovnu je možné mít např. na podestě uprostřed schodiště, prostor je však potřeba uzpůsobit Vašim potřebám a pohodlí. Ze všeho nejdříve se podíváme na 5 hlavních záležitostí.  

1. Určete prostor pro Vaši domácí pracovnu

Pokud máte k dispozici omezený prostor, nebudete mít tak velký výběr možností. Když odstraníte ze skříně na oblečení tyč na šaty a nainstalujete elektrické připojení, můžete ji proměnit v domácí pracoviště. Podobně je možné si instalovat pracovní stůl na podestu mezi schodišti. Pokud však budete ve Vaší pracovně trávit hodně času, je dobré mít lepší výhled a více prostoru.

Určete prostor, který se nepoužívá často, např. pokoj pro hosty. Když použijete vysokou skříň, do níž dáte papíry, PC a tiskárnu, celé Vaše pracoviště se může ukrýt za jejími dveřmi.

2. Naplánujte si pracovní prostor

Zamyslete se nad všemi věcmi, které budete potřebovat v pracovně pohodlně a efektivně provádět. Začněte vhodnou regulací teploty a osvětlením. Nechejte si do tohoto prostoru nainstalovat telefonní připojení nebo mějte při ruce přenosný telefon či mobil. Protože se židle bude pohybovat, je potřeba, aby podlaha měla tvrdý povrch, přinejmenším kolem stolu. Zvolte si zakrytí oken (pokud máte poblíž okno), které Vám umožní ovlivňovat množství světla.

3. Psací stůl či deska  

Pravděpodobně nejdůležitějším kusem nábytku bude Váš pracovní stůl či deska. Ať už se rozhodnete pro skříňky vyrobené na zakázku i s psací deskou, nebo použijete dvě kartotéky s deskou položenou nahoru, zde strávíte nejvíce času. Proto by měla být dostatečně velká a mít správnou výšku, abyste mohli pracovat co nejpohodlněji. Pokud máte omezený prostor, narýsujte si na milimetrový papír plánek podlahy a posunujte tvary, dokud nepřijdete na nejlépe fungující uspořádání. Abyste omezený prostor využili co nejlépe, nechejte si za pracovní desku nainstalovat poličky, takže budete mít knihy a potřeby na dosah ruky.

4. Pohodlné sezení

Vyberte si židli, která je pohodlná, má správnou výšku a skýtá správnou oporu zad a rukou pro práci, kterou budete dělat. Pokud si rádi dáváte nohy nahoru, pořiďte si pod stůl malou podnožku (asi 25 cm). Než se vydáte na nákup, najděte si online zdroje a informace o ergonomickém kancelářském nábytku.

Nechejte si nainstalovat zasouvací desku pod klávesnici, aby byla ve správné výšce a umožňovala snadné a pohodlné používání. Myš umístěte na dobře přístupné místo vybavené podložkou pro zápěstí. Když budete plánovat svoji domácí pracovnu, nestačí jen jít a koupit pracovní stůl a židli. Při dobrém plánování budete později moct pracovat pohodlně a efektivně a těšit se z prostředí Vaší domácí pracovny.  

5. Osvětlení

Mimořádně důležité je mít ve své domácí pracovně správné osvětlení. Abyste omezili namáhání očí, nechejte si nainstalovat osvětlení v prostoru na psaní, na PC i za ním, aby nedocházelo k odrazu od monitoru. Monitor umístěte v pohodlné vzdálenosti od židle, abyste nemuseli mžourat nebo používat brýle na čtení. Při snížení námahy očí budete moct pracovat déle a bezpečněji.

Méně je více také v domácí pracovně

Samozřejmě budete chtít mít při ruce vše, co potřebujete, ale překvapí Vás, bez čeho všeho se obejdete; nemusíte mít na stole např. 6 nůžek a 10 propisek. Projděte si své potřeby, roztřiďte je a zbavte se všeho navíc. Nepořádek je velmi rušivý a snižuje efektivitu práce. Mějte svůj pracovní rozvrh, pravidelnou agendu a pracoviště zorganizované. Stanovte si prostor pro papír do tiskárny, manuály k programům a knihy, které budete potřebovat. Poštu dávejte každý den na stejné místo a PC mějte na dosah natažené ruky. Úložný prostor budete mít v domácí pracovně omezený, proto si najděte místo v jiné části Vašeho domu na předměty a potřeby, které používáte méně často. Také záložní (back-up) disky uložte na jiném místě.  

Naplánujte si přijímání klientů

Pokud budou do Vaší domácí pracovny přicházet klienti, určitě by neměli procházet např. kolem spícího dítěte nebo skrz kuchyni plnou nepořádku. Udržujte prostředí co nejvíce profesionální, a také zvažte možnosti soukromí pro Vaši práci. Pokud budou klienti na schůzku s Vámi čekat, poskytněte jim pohodlné sezení, světlo a literaturu na čtení.

Přidejte další prvky, abyste se zde cítili dobře

Domácí pracovna nemusí působit vážně, i když je vážná prováděná práce. Přidejte osobní prvky a barvy, aby byl prostor vstřícnější a příjemnější. Zvolte si styl výzdoby a vzory, úpravu okna a nábytek, který bude vyjadřovat Váš styl. Nebo můžete tento prostor využít pro určitý styl, který se Vám líbí, ale nechcete ho mít v celém domě. Přidejte k tomu organizační prvky, jako jsou pořadače a košíky na papíry a poštu. Krabice na CD, psací a jiné kancelářské potřeby zakryjte zajímavou textilií.

Pokud máte k dispozici prostor na stěně, ozdobte ho obrazem či fotografiemi, které máte rádi. Při plánování prostoru svojí domácí pracovny, jejím organizování a výzdobě se snažte vyjádřit, kým jste. Bude se Vám lépe pracovat, oceníte, že jste doma, a budete mít skvělé místo, kde si můžete svůj domov upravit po svém.